רכב חשמלי:שאלות ותשובות

כל מה שרציתם לדעת אבל פחדתם לשאול על רכב חשמלי – אחרי שתקראו את השאלות והתשובות לא תבינו איך לא התקדמתם עד עכשיו לאחד כזה…

מעדיפים לצפות במפגש שאלות ותשובות שערכנו ללקוחותינו ? הקליקו כאן  או להתעדכן במילון המונחים לעולם החשמל

MG היא חלק מתאגיד הרכב הסיני הענק SAIC.  SAIC, נמצאת ברשימת הפורצ'ן 100, במקום ה-39, עם הכנסות של מעל 136 מיליארד דולר

בשנת 2018. היא אחת מ-4 חברות הרכב הגדולות בסין, חתומה על שורה של פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך, ומייצרת כ-7 מיליון כלי רכב בשנה.

במחצית הראשונה של 2019 SAIC מכרה כ-82,000 כלי רכב בעלי מנוע חשמלי.

הישגי SAIC – היקף המכירות וההכנסות שלה, הפיתוחים הטכנולוגיים עליהם היא חתומה -מעמידים אותה בחזית מהפכת הרכב 

החשמלי בעולם.

מתוך ראייה ארוכת טווח, הגדירה ממשלת סין את הרכב החשמלי כפרויקט טכנולוגי לאומי.
ב-15 השנים האחרונות, נרשמו השקעות אדירות בפיתוח ובייצור סוללות, נפרסה תשתית ציבורית רחבת היקף לטעינת רכבים חשמליים, וניתנו תמריצים כלכליים מרחיקי לכת לרוכשי רכב חשמלי.

סין החליטה לכבוש את שוק הרכב העולמי באמצעות שליטה ודומיננטיות חסרות תקדים בשוק הרכב החשמלי, והיא ממוצבת כמובילה הבלתי מעורערת של התחום.

לצורך השוואה, נכון לחציון הראשון של 2019 נמכרו באירופה כ-81,000 יח' של רכבים חשמליים אל מול השוק הסיני בו נמסרו כ-550,000 יח' של רכבים חשמליים.

מדינות רבות בעולם רואות ברכב החשמלי פתרון מיטבי לבעיית הזיהום הקשה, הנוצרת על-ידי מסה אדירה של כלי רכב המונעים על ידי מנועי בערה פנימית. לזיהום הזה יש משמעויות בריאותיות וכלכליות דרמטיות. החיפוש אחר מקורות אנרגיה זולים יותר ומזהמים פחות – לצד ניתוק התלות הבעייתית בשוק הנפט התנודתי – גורמות למדינות רבות לעודד רכישת רכבים חשמליים באמצעות שורה ארוכה של תמריצים.

במהלך השנים הקרובות, מדינות רבות באירופה יאסרו מכירת כלי רכב עם מנועי בערה פנימית ו/או כניסת כלי רכב מסוג זה לתחומי ערים מרכזיות. בנורבגיה ובהולנד תיאסר לחלוטין מכירת כלי רכב מונעי דלק ב-2025, פריז תאסור כניסת רכבי בנזין ודיזל לתחומה כבר ב-2030, וזוהי – כאמור – רק קצה הרשימה. המהפכה החשמלית כבר כאן, היא מתרחשת לנגד עינינו ובשנים הקרובות רק תצבור עוד תאוצה.

ישראל – כמעצמה של טכנולוגיה עילית וחדשנות – מצטרפת למהפכה, ומשרד האנרגיה מקדם פריסת תשתית ציבורית משמעותית לטעינת רכבים חשמליים, ומאיץ משמעותית את התהליך.

רכב חשמלי הוא רכב שבו ההנעה מתקבלת ממנוע חשמלי, וזאת בניגוד למנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) המותקן ברכב קונבנציונלי. מקור האנרגיה ברכב חשמלי הוא החשמל האגור בסוללות. מהן, מועבר החשמל אל מנוע או מנועים חשמליים מבוקרי מחשב, שמניעים את גלגלי המכונית. מנוע חשמלי הוא בעל ניצולת אנרגיה גבוהה הרבה יותר מאשר מנוע בעירה פנימית: אין בו את אובדן האנרגיה שנובע מיצירת חום או מריבוי של חלקים נעים.

סוללה והטענה

את התדלוק המוכר לכם תחליפו בחיבור פשוט של תקע מעמדת טעינה למכונית החשמלית שלכם. קיימים מספר סוגים של עמדות טעינה, ההבדל המרכזי הוא בין תחנות טעינה בזרם AC, כמו בשקע ביתי למשל, או תחנות טעינה בזרם ישיר DC שמאפשרות טעינה מהירה יותר. MG ZS EV מגיע גם עם כבל הטענה שמתאים לשקע ביתי רגיל.

ניתן להתקין את עמדת הטעינה במקום העבודה במידה והרכב חונה שם את מספר השעות הנדרש לטעינה של הצריכה היומית.

ישנן עמדות טעינה ציבוריות הפזורות ברכבי הערים ובתחנות דלק נבחרות, כמו כן, ניתן להשתמש באפליקציות ייעודיות שסוקרות את כל עמדות הטעינה בפריסה ארצית, לדוגמה באפליקציית waze.

אין חשש להתחשמלות בגלל תנאי מזג אוויר, הרכב מותאם לשימוש בתנאי מזג אוויר קיצוניים.

כן. כבל הטעינה ננעל כאשר נועלים את הרכב ולא מאפשר את הניתוק לפני פתיחתו של הרכב.

הרכב מתריע מראש, כך שהנהג לא יופתע מכך שהחשמל נגמר בפתאומיות. במקרה שנגמר החשמל, יש לנסוע לעמדת טעינה/שקע מתאים ולהטעין את הסוללה.

ניתן להטעין את סוללות הרכב החשמלי בכמה סוגי עמדות.

  • בטעינה באמצעות כבל חכם לטעינה משקע ביתי חד פאזי, לטעינה ממצב של סוללה ריקה למצב מלא לחלוטין
  • במידה והשקע של רשת החשמל הביתית מוזן בקו של 10 אמפר, הספק של כ-2.2 קוט"ש, הטעינה תתבצע בכ- 20.7 שעות
  • במידה והשקע של רשת החשמל הביתית מוזן בקו של 16 אמפר, הספק של כ-3.5 קוט"ש, משך הטעינה הוא כ-13 שעות.
  • במידה והשקע של רשת החשמל הביתית מוזן בקו של 32 אמפר, הספק של כ-7 קוט"ש, משך הטעינה הוא כ- 7 שעות.
  • בטעינה באמצעות מטען קיר המאפשר טעינה בהספק 7 קוט"ש, משך הטעינה הוא כ- 7 שעות.

בעמדות ציבוריות ישנן שני סוגים של עמדות:

  • עמדת AC, בעלת הספק טעינה של 7 קוט"ש לפחות, זמן הטעינה יעמוד על כ 7 שעות מסוללה ריקה לסוללה מלאה
  • עמדה מהירה DC, בעלת הספק טעינה של 50 קוט"ש, זמן הטעינה יעמוד על 40 דקות מ-0 ל-80% סוללה

MG ZS EV מגיע יחד עם הסוללה והיא שייכת ללקוח.

בהחלט כן, הנהג מקבל התרעה לטווח הנסיעה הנותר, לאורך כל זמן הנסיעה ישנו חיווי המציין את מספר הקילומטרים שנותרו לטעינה.

 

הסוללה ממוקמת בחלקו התחתון של הרכב, ולכן היא איננה פוגעת בנפח תא המטען או במרווח בתא הנוסעים.

עלות למחזור טעינה מלא בטעינה ביתית הינה כ-25 שקלים (בהתאם למחירון חברת החשמל), עבור טווח נסיעה של עד כ-263 ק"מ.

     תעריפי טעינה בעמדות ציבוריות יקבעו ע"י ספקי העמדות.

כמובן. תחילה, יש לקבל אישור להתקנת עמדת טעינה מדיירי הבניין, מאחר ועמדת הטעינה אינה ניידת, יש צורך בחניה פרטית קבועה.

 

בדומה לסוללה של טלפון סלולארי, בכל כלי הרכב החשמליים טווח הנסיעה מצטמצם מעט עם הזמן, ההערכה היא להפחתה של עד 10% לאחר 8 שנים, מותנה בכך שהסוללה הוטענה בעיקר בעמדות טעינה רגילות AC. הטענה תכופה בעמדות טעינה מהירות DC מאיצה את קצב הפחתת טווח הסוללה.

רוב העמדות אכן מתאימות לטעינת הרכב. יש לוודא כי התקן של העמדה תואם לתקן CCS Type2.

כמובן! אנחנו עובדים עם שני ספקי תשתיות הטענה מהגדולים בישראל- "ג'ינרג'י" ו"אפקון".
תוכלו ליהנות מפריסה ארצית של 13 עמדות טעינה של אפקון ו-40 עמדות של ג'ינרג'י, AC ו-DC.

כן! לקוחות MG ZS EV נהנים מהטבה של 12% הנחה לטעינה בעמדות אפקון וג'ינרג'י וללא עלות התחברות.
בנוסף לובינסקי במהלך מגעים נוספים עם ספקי תשתיות מהגדולים בישראל מנת להרחיב את ההטבות מהן לקוחות MG נהנים באופן בלעדי!

על מנת ליהנות מההטבה בעמדות הטעינה של אפקון ניתן להוריד את האפליקציה:

אנדרואיד:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.driivz.mobile.android.afcon.driver&hl=en_US

 אפל:

https://apps.apple.com/us/app/afcon-ev/id1458340090

כמובן! לאחרונה נוספה עמדת טעינה מהירה (DC) במרכז השירות כרמלי, באר שבע.
לקוחות MG ZS EV מוזמנים להטעין רבע שעה ראשונה מתנה והיתרה בעלות מוזלת של 99 אג' לקוט"ש.
לניווט: https://waze.com/ul/hsv89xgrmb

בנוסף ישנן עמדות טעינה מהירות (DC) נוספות בפונדק ה-101 ק" ובצוקים.

לרכב יש אחריות לחמש שנים ולסוללה יש אחריות ל-8 שנים, כאשר בשני המקרים קיימת הגבלה לעד 150,000 ק"מ, המוקדם מבין השניים.

לא. כלי רכב חשמליים תוכננו לעמוד בכל סוגי התאונות ומציעים בטיחות זהה או אף טובה יותר מרכב בעל מנוע בערה פנימית.

רכב חשמלי כללי

לא. הנהיגה ברכב חשמלי היא בדיוק כמו ברכב קונבנציונלי ואין צורך ברישיון מיוחד או בהכשרה כלשהי.

המרכיב המרכזי שמייקר מכונית חשמלית הוא עלות הסוללות, שהן מתקדמות טכנולוגית, צריכות לאגור אנרגיה רבה ולשמור על הקיבולת שלהן לאורך זמן. עם זאת, עלות הסוללות נמצאת במגמת ירידה, ויש גם תמריצי מס לרכישת רכב חשמלי, כמו מס קנייה (העומד על 10% עבור רכב חשמלי אל מול כ-83% אחוזים עבור רכב בנזין/דיזל) וקיימת הטבה בדמות שווי שימוש מופחת לרכב צמוד ממקום העבודה.

רכב היברידי משלב בין מנוע בנזין/דיזל למנוע חשמלי. רכב PHEV שומר על העיקרון של רכב היברידי, אבל מציע סוללות גדולות יותר ואפשרות לטעינת הסוללה משקע חשמלי Plug In Hybrid Vehicle ורכב חשמלי מלא, נע בכוח החשמל בלבד והוא זקוק לטעינת חשמל בלבד, ולא לתדלוק קונבנציונאלי.

מוסכים צריכים לקבל אישור מיוחד כדי לטפל בכלי רכב חשמלי לפי דרישות החוק. כבר היום יש לנו מספר מרכזי שירות מורשים לטיפול ברכב חשמלי.

במפרט יש נתון של צריכת חשמל וואט לשעה/ק"מ, וניתן להשוות את הנתון הנ"ל, כמו כן להסתכל על טווח הנסיעה (תלוי בגודל הסוללה ובצריכת החשמל המושפעת מאופן הנהיגה).

המדינה מעניקה הטבת מס של 10% מס עבור רכישת רכב חשמלי אל מול 83% מס עבור רכישת רכב דיזל\סולר. המדינה מעודדת רכישת רכבים חשמליים, מכיוון שרכבים חשמליים יקרים יותר מרכבי בנזין/דיזל היא מעניקה הטבת מס משמעותית.  עובד אשר יבחר לקחת ממקום העבודה רכב צמוד מונע חשמל בלבד יזכה להטבה של 1000 שקלים בשווי השימוש.

כן. ניתן לבצע חידוש רישיון לרכב בכל מכון רישוי מורשה.

בדומה לרכב בנזין\דיזל, עלות הביטוח משתנה מלקוח ללקוח בהתאם לעבר הביטוחי, למקום המגורים ומשתנים נוספים, ישנן שאינן דורשות מיגון. כל אלו, בהתאם לשיקול חברת הביטוח.

MG ZS EV נמצא בקדמת הטכנולוגיה הבטיחותית בעולם הרכב וכל נהג יוכל לנהוג בו בקלות

MG ZS EV

כמובן! ניתן להגיע עם הרכב החשמלי לכל חלקי ישראל. תחילה לפני היציאה לדרך יש לתכנן היכן עושים תחנת התרעננות בדרך, עוצרים לקפה בזמן שהרכב נטען בעמדת טעינה מהירה וממשיכים בדרך.

הדבר הראשון בו תחושו כשתנהגו ב-MG ZS EV הוא השקט!

במנוע חשמלי אין כמעט חלקים נעים והוא אינו מרעיש. הנסיעה לא רק שקטה מאוד אלא גם חלקה ונטולת רעידות. זאת ועוד, ב-ZS EV הסוללה ממוקמת בתחתית הרכב ועובדה זו תורמת למרכז כובד נמוך וליציבות. יחד עם זמינות הכוח המידית, מתקבלת חוויית נהיגה עוצמתית, שקטה וחלקה במיוחד.

טווח הנסיעה של רכב חשמלי תלוי בגורמים רבים, כמו הספק הסוללות, אופי הנהיגה והמשקל העצמי של הרכב. בעבר, רכבים חשמליים סבלו מטווחי נסיעה קצרים יחסית, אך כיום, הודות להתפתחות הטכנולוגית בתחום הסוללות ואגירת האנרגיה, הם מציעים טווח נסיעה ארוך ומספק. טווח הנסיעה של רכב הפנאי החשמלי MG ZS EV למשל הוא כ-263 קילומטרים מטעינה לטעינה – בנסיעה משולבת ועל פי תקן WLTP החדש והמחמיר. רק כדי לקבל פרופורציה, נהג ישראלי נוסע ברכבו בממוצע כ-43 קילומטרים מדי יום.

MG ZS EV נמכר בשתי רמות גימור.

רמת הגימור הבסיסית NET S הינה מ-138,888 ₪

ורמת הגימור המובחרת יותר NET-UP S הינה מ-141,111 ₪.

המחיר כולל כבל MODE 2 לטעינה ביתית

כבל MODE 3 המתאים לטעינה ציבורית AC

עמדת טעינה – ללא התקנה.

 

*המחיר עבור שתי רמות הגימור, מתייחס בשני הדגמים לצבע לבן. צבע מטאלי Electric blue  הינו בתוספת של 999 ₪.

*המחיר אינו כולל אגרת רישוי לשנה הראשונה בסך 1,809 ₪.

המלאי הראשוני מוגבל והרכבים הראשונים ימסרו בתחילת 2020. תינתן עדיפות ללקוחות שישריינו ראשונים את הרכב.

כמובן! כמו בכל דגמי MG, גם ל-MG ZS EV יש אחריות יצרן מקיפה ל-5 שנים או עד 150,000 קילומטרים. בנוסף לכך, לקוחות MG ZS EV נהנים גם מאחריות על הסוללה לעד 8 שנים או 150,000 ק"מ, עם התחייבות לשמירה של 70% מקיבולת הסוללות.

בהחלט! צריכת החשמל של MG ZS EV היא כ-15.3 קילו-וואט/שעה לכל 100 קילומטרים של נסיעה. בהנחה שעלות קילו-וואט/שעה בצריכה ביתית מחברת החשמל היא כ- 55 אגורות לקוט"ש (בעמדות טעינה פרטיות המחיר נקבע על ידי ספק העמדה), הרי שעלות הנסיעה לכל 100 קילומטרים היא כ- 8.4 שקלים בלבד!

נסיעה ממוצעת שנתית בישראל לרכב פרטי היא כ-16,000 קילומטרים בשנה, וכך עלות השנתית ב-MG ZS EV (בהנחה שהוטען בעמדה ביתית) היא כ- 1,344 שקלים.

כן, ואפילו טובים יותר. במנוע בנזין או דיזל, עקומת המומנט שקובעת בעצם כמה כוח זמין עומד לרשות הנהג, תלויה במהירות המנוע או בסל"ד (סבובים לדקה) שלו. במנוע חשמלי לעומת זאת, כל המומנט מתקבל ב"אפס סל"ד", והעקומה שלו שטוחה לחלוטין. במילים אחרות, לרשות הנהג עומד כוח זמין בכל עת, ועובדה זו מאפשרת ביצועים טובים ותאוצות ביניים טובות.

ה-MG ZS EV מציע נפח תא מטען זהה לזה של גרסת הבנזין, מכיוון שהסוללה נמצאת בתחתית הרכב, לכן תא המטען איננו נפגע מהוספתה ונותר 448 ליטרים.

כלי רכב חשמליים אינם זקוקים לתיבת הילוכים משום שמנוע חשמלי מייצר אל כל כוחו כבר מהסל"ד הראשון.

דרגת הזיהום של ה-MG ZS EV היא 1 (הדרגה הנמוכה ביותר), מכיוון שהרכב איננו פולט מזהמים לאוויר.

צריכת החשמל מושפעת מצורת הנהיגה, בדומה לרכב בנזין/דיזל. בירידות ,ניתן להטעין את הרכב על ידי שימוש בבלימה רגנרטיבית (מערכת ה-KERS), שהופכת את אנרגיית הבלימה לחשמל. נסיעה עירונית ברכב חשמלי צורכת אנרגי נמוכה יותר אל מול רכב בנזין\דיזל.

ניתן לטפל ב-ZS EV בכל מוסך שיש לו הרשאה לטיפול ברכב חשמלי כנדרש לפי החוק בישראל.

 בדומה לנהיגה ברכב רגיל (בנזין/דיזל), צורת הנהיגה משפיעה על צריכת החשמל גם ברכב חשמלי.

לא. הרכב החשמלי מציע מקור אנרגיה זמין, מרגע הלחיצה על דוושת התאוצה, דבר המאפשר שיפור ביצועים.

ה-ZS EV מעניק עיצוב חדשני ואבזור יוקרתי במחיר נגיש. תוכלו ליהנות כסטנדרט משפע של מערכות הבטיחות האקטיביות, תא מטען שימושי ומרווח נאה, מהם מנהנים כיום בישראל רק ברכבים מבית מותגי היוקרה.

נכון להיום, יש אישור התקנה רק לאביזרים ללא התערבות במערכת החשמל.

לכל הלקוחות שירכשו את MG ZE EV, ניתנת התחייבות של חברת לובינסקי להענקת מחיר מחירון עתידי במועד רכישת הרכב החשמלי הבא.

ה-ZS EV מוצע בשתי רמות גימור, שתיהן בעלות רמת אבזור בטיחותי גבוהה ומפרט אבזור גבוה. הרמה הבכירה מציעה גג שמש פנורמי, כניסה והתנעה ללא מפתח, ריפוד דמוי עור, מצלמה אחורית, CarPlay ועוד…

ה-MG ZS EV מציע בגרסתו הבכירה שלל מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות ובניהן: בלימה אוטונומית עד 150 קמ"ש, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת תנועה חוצה מאחור ועוד…

כל שנה או 24,000 ק"מ, הקודם מבין השניים

הרכב מוצע בשתי רמות גימור, NET UP S, ו-NET S.