רכב חשמלי:שאלות ותשובות

כל מה שרציתם לדעת אבל פחדתם לשאול על רכב חשמלי – אחרי שתקראו את השאלות והתשובות לא תבינו איך לא התקדמתם עד עכשיו לאחד כזה…

MG היא חלק מתאגיד הרכב הסיני הענק SAIC.  SAIC, נמצאת ברשימת הפורצ'ן 100, במקום ה-39, עם הכנסות של מעל 136 מיליארד דולר

בשנת 2018. היא אחת מ-4 חברות הרכב הגדולות בסין, חתומה על שורה של פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך, ומייצרת כ-7 מיליון כלי רכב בשנה.

במחצית הראשונה של 2019 SAIC מכרה כ-82,000 כלי רכב בעלי מנוע חשמלי.

הישגי SAIC – היקף המכירות וההכנסות שלה, הפיתוחים הטכנולוגיים עליהם היא חתומה -מעמידים אותה בחזית מהפכת הרכב 

החשמלי בעולם.

מתוך ראייה ארוכת טווח, הגדירה ממשלת סין את הרכב החשמלי כפרויקט טכנולוגי לאומי.
ב-15 השנים האחרונות, נרשמו השקעות אדירות בפיתוח ובייצור סוללות, נפרסה תשתית ציבורית רחבת היקף לטעינת רכבים חשמליים, וניתנו תמריצים כלכליים מרחיקי לכת לרוכשי רכב חשמלי.

סין החליטה לכבוש את שוק הרכב העולמי באמצעות שליטה ודומיננטיות חסרות תקדים בשוק הרכב החשמלי, והיא ממוצבת כמובילה הבלתי מעורערת של התחום.

לצורך השוואה, נכון לחציון הראשון של 2019 נמכרו באירופה כ-81,000 יח' של רכבים חשמליים אל מול השוק הסיני בו נמסרו כ-550,000 יח' של רכבים חשמליים.

מדינות רבות בעולם רואות ברכב החשמלי פתרון מיטבי לבעיית הזיהום הקשה, הנוצרת על-ידי מסה אדירה של כלי רכב המונעים על ידי מנועי בערה פנימית. לזיהום הזה יש משמעויות בריאותיות וכלכליות דרמטיות. החיפוש אחר מקורות אנרגיה זולים יותר ומזהמים פחות – לצד ניתוק התלות הבעייתית בשוק הנפט התנודתי – גורמות למדינות רבות לעודד רכישת רכבים חשמליים באמצעות שורה ארוכה של תמריצים.

במהלך השנים הקרובות, מדינות רבות באירופה יאסרו מכירת כלי רכב עם מנועי בערה פנימית ו/או כניסת כלי רכב מסוג זה לתחומי ערים מרכזיות. בנורבגיה ובהולנד תיאסר לחלוטין מכירת כלי רכב מונעי דלק ב-2025, פריז תאסור כניסת רכבי בנזין ודיזל לתחומה כבר ב-2030, וזוהי – כאמור – רק קצה הרשימה. המהפכה החשמלית כבר כאן, היא מתרחשת לנגד עינינו ובשנים הקרובות רק תצבור עוד תאוצה.

ישראל – כמעצמה של טכנולוגיה עילית וחדשנות – מצטרפת למהפכה, ומשרד האנרגיה מקדם פריסת תשתית ציבורית משמעותית לטעינת רכבים חשמליים, ומאיץ משמעותית את התהליך.

רכב חשמלי הוא רכב שבו ההנעה מתקבלת ממנוע חשמלי, וזאת בניגוד למנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) המותקן ברכב קונבנציונלי. מקור האנרגיה ברכב חשמלי הוא החשמל האגור בסוללות. מהן, מועבר החשמל אל מנוע או מנועים חשמליים מבוקרי מחשב, שמניעים את גלגלי המכונית. מנוע חשמלי הוא בעל ניצולת אנרגיה גבוהה הרבה יותר מאשר מנוע בעירה פנימית: אין בו את אובדן האנרגיה שנובע מיצירת חום או מריבוי של חלקים נעים.

סוללה והטענה

את התדלוק המוכר לכם תחליפו בחיבור פשוט של תקע מעמדת טעינה למכונית החשמלית שלכם. קיימים מספר סוגים של עמדות טעינה, ההבדל המרכזי הוא בין תחנות טעינה בזרם AC, כמו בשקע ביתי למשל, או תחנות טעינה בזרם ישיר DC שמאפשרות טעינה מהירה יותר. MG ZS EV מגיע גם עם כבל הטענה שמתאים לשקע ביתי רגיל.

הרבה ממקומות העבודה מציעים, או יציעו בקרוב, מקומות חניה הכוללים עמדות טעינה. בנוסף, ניתן להטעין את הרכב בעמדות ציבוריות אשר קיימות היום, ורבות נוספות יוקמו בעתיד בקניונים, תחנות דלק וברחובות.

ישנן עמדות טעינה ציבוריות הפזורות ברכבי הערים ובתחנות דלק נבחרות, כמו כן, ניתן להשתמש באפליקציות ייעודיות שסוקרות את כל עמדות הטעינה בפריסה ארצית, לדוגמה באפליקציית waze.

אין חשש להתחשמלות בגלל תנאי מזג אוויר, הרכב מותאם לשימוש בתנאי מזג אוויר קיצוניים.

כן. כבל הטעינה ננעל כאשר נועלים את הרכב ולא מאפשר את הניתוק לפני פתיחתו של הרכב.

הרכב מתריע מראש, כך שהנהג לא יופתע מכך שהחשמל נגמר בפתאומיות. במקרה שנגמר החשמל, יש לנסוע לעמדת טעינה/שקע מתאים ולהטעין את הסוללה.

ניתן להטעין את סוללות הרכב החשמלי בכמה סוגי עמדות. טעינה בכבל טעינה נייד משקע ביתי אורכת בין  11-12 שעות. טעינה בעמדה ביתית או ציבורית רגילה אורכת בין 6.5-8 שעות, ואילו בטעינה בעמדת טעינה מהירה, מ-0% ל-80% סוללה אורכת 35-40 דקות בלבד.

MG ZS EV מגיע יחד עם הסוללה והיא שייכת ללקוח.

בהחלט כן, הנהג מקבל התרעה לטווח הנסיעה הנותר, לאורך כל זמן הנסיעה ישנו חיווי המציין את מספר הקילומטרים שנותרו לטעינה.

 

הסוללה ממוקמת בחלקו התחתון של הרכב, ולכן היא איננה פוגעת בנפח תא המטען או במרווח בתא הנוסעים.

עלות למחזור טעינה מלא בטעינה ביתית הינה כ-25 שקלים (בהתאם למחירון חברת החשמל), עבור טווח נסיעה של עד כ-262 ק"מ.

רכב חשמלי כללי

לא. הנהיגה ברכב חשמלי היא בדיוק כמו ברכב קונבנציונלי ואין צורך ברישיון מיוחד או בהכשרה כלשהי.

המרכיב המרכזי שמייקר מכונית חשמלית הוא עלות הסוללות, שהן מתקדמות טכנולוגית, צריכות לאגור אנרגיה רבה ולשמור על הקיבולת שלהן לאורך זמן. עם זאת, עלות הסוללות נמצאת במגמת ירידה, ויש גם תמריצי מס לרכישת רכב חשמלי, כמו מס קנייה (העומד על 10% עבור רכב חשמלי אל מול כ-83% אחוזים עבור רכב בנזין/דיזל) וקיימת הטבה בדמות שווי שימוש מופחת לרכב צמוד ממקום העבודה.

רכב היברידי משלב בין מנוע בנזין/דיזל למנוע חשמלי. רכב PHEV שומר על העיקרון של רכב היברידי, אבל מציע סוללות גדולות יותר ואפשרות לטעינת הסוללה משקע חשמלי Plug In Hybrid Vehicle ורכב חשמלי מלא, נע בכוח החשמל בלבד והוא זקוק לטעינת חשמל בלבד, ולא לתדלוק קונבנציונאלי.

מוסכים צריכים לקבל אישור מיוחד כדי לטפל בכלי רכב חשמלי לפי דרישות החוק.

לא. כלי רכב חשמליים תוכננו לעמוד בכל סוגי התאונות ומציעים בטיחות זהה או אף טובה יותר מרכב בעל מנוע בערה פנימית.

במפרט יש נתון של צריכת חשמל וואט לשעה/ק"מ, וניתן להשוות את הנתון הנ"ל, כמו כן להסתכל על טווח הנסיעה (תלוי בגודל הסוללה ובצריכת החשמל המושפעת מאופן הנהיגה).

המדינה מעניקה הטבת מס של 10% מס עבור רכישת רכב חשמלי אל מול 83% מס עבור רכישת רכב דיזל\סולר. המדינה מעודדת רכישת רכבים חשמליים, מכיוון שרכבים חשמליים יקרים יותר מרכבי בנזין/דיזל היא מעניקה הטבת מס משמעותית.  עובד אשר יבחר לקחת ממקום העבודה רכב צמוד מונע חשמל בלבד יזכה להטבה של 1000 שקלים בשווי השימוש.

MG ZS EV

כן, ואפילו טובים יותר. במנוע בנזין או דיזל, עקומת המומנט שקובעת בעצם כמה כוח זמין עומד לרשות הנהג, תלויה במהירות המנוע או בסל"ד (סבובים לדקה) שלו. במנוע חשמלי לעומת זאת, כל המומנט מתקבל ב"אפס סל"ד", והעקומה שלו שטוחה לחלוטין. במילים אחרות, לרשות הנהג עומד כוח זמין בכל עת, ועובדה זו מאפשרת ביצועים טובים ותאוצות ביניים טובות.

טווח הנסיעה של רכב חשמלי תלוי בגורמים רבים, כמו הספק הסוללות, אופי הנהיגה והמשקל העצמי של הרכב. בעבר, רכבים חשמליים סבלו מטווחי נסיעה קצרים יחסית, אך כיום, הודות להתפתחות הטכנולוגית בתחום הסוללות ואגירת האנרגיה, הם מציעים טווח נסיעה ארוך ומספק. טווח הנסיעה של רכב הפנאי החשמלי MG ZS EV למשל הוא כ-262 קילומטרים מטעינה לטעינה – בנסיעה משולבת ועל פי תקן WLTP החדש והמחמיר. רק כדי לקבל פרופורציה, נהג ישראלי נוסע ברכבו בממוצע כ-43 קילומטרים מדי יום.

הדבר הראשון בו תחושו כשתנהגו ב-MG ZS EV הוא השקט!

במנוע חשמלי אין כמעט חלקים נעים והוא אינו מרעיש. הנסיעה לא רק שקטה מאוד אלא גם חלקה ונטולת רעידות. זאת ועוד, ב-ZS EV הסוללה ממוקמת בתחתית הרכב ועובדה זו תורמת למרכז כובד נמוך וליציבות. יחד עם זמינות הכוח המידית, מתקבלת חוויית נהיגה עוצמתית, שקטה וחלקה במיוחד.

בהחלט! צריכת החשמל של MG ZS EV היא כ-15.3 קילו-וואט/שעה לכל 100 קילומטרים של נסיעה. בהנחה שעלות קילו-וואט/שעה בצריכה ביתית מחברת החשמל היא 55 אגורות לקוט"ש (בעמדות טעינה פרטיות המחיר נקבע על ידי ספק העמדה), הרי שעלות הנסיעה לכל 100 קילומטרים היא 8.4 שקלים בלבד!

נסיעה ממוצעת שנתית בישראל לרכב פרטי היא כ-16,000 קילומטרים בשנה, וכך עלות השנתית ב-MG ZS EV (בהנחה שהוטען בעמדה ביתית) היא כ- 1,344 שקלים.

ה-MG ZS EV מציע נפח תא מטען זהה לזה של גרסת הבנזין, מכיוון שהסוללה נמצאת בתחתית הרכב, לכן תא המטען איננו נפגע מהוספתה ונותר 448 ליטרים.

כלי רכב חשמליים אינם זקוקים לתיבת הילוכים משום שמנוע חשמלי מייצר אל כל כוחו כבר מהסל"ד הראשון.

דרגת הזיהום של ה-MG ZS EV היא 1 (הדרגה הנמוכה ביותר), מכיוון שהרכב איננו פולט מזהמים לאוויר.

צריכת החשמל מושפעת מצורת הנהיגה, בדומה לרכב בנזין/דיזל. בירידות ,ניתן להטעין את הרכב על ידי שימוש בבלימה רגנרטיבית (מערכת ה-KERS), שהופכת את אנרגיית הבלימה לחשמל. נסיעה עירונית ברכב חשמלי צורכת אנרגי נמוכה יותר אל מול רכב בנזין\דיזל.

ניתן לטפל ב-ZS EV בכל מוסך שיש לו הרשאה לטיפול ברכב חשמלי כנדרש לפי החוק בישראל.

המחיר יתפרסם עם השקת הרכב.



 בדומה לנהיגה ברכב רגיל (בנזין/דיזל), צורת הנהיגה משפיעה על צריכת החשמל גם ברכב חשמלי.

לא. הרכב החשמלי מציע מקור אנרגיה זמין, מרגע הלחיצה על דוושת התאוצה, דבר המאפשר שיפור ביצועים.