הסינים מייצרים הכי הרבה מכוניות חשמליות בעולם וגם קונים הכי הרבה מכוניות חשמליות – בקרוב גם אצלנו

כמעט הכול כבר נאמר על הכלכלה הסינית. כשאתם קונים משהו, כל דבר כמעט, יש סיכוי גבוה שהוא יוצר בסין. זה נכון לגבי מכשירי אלקטרוניקה, בגדים, צעצועים, כלי בית, ובעצם כל דבר כמעט. הסינים חופרים עבורנו מנהרות, מפתחים תשתיות ובונים נמלים, אבל עד לא מזמן כל כך המצב היה שונה לגמרי.

עד סוף שנות השבעים של המאה שעברה הכלכלה הסינית היתה סגורה כמעט לחלוטין. היקפי הייבוא והייצוא של סין היו נמוכים מאוד, התעשייה היתה ברמה טכנולוגית נמוכה ומילאה בעיקר את צורכי השוק המקומי. לאחר מותו של מאו צה דונג ועלייתו לשלטון של דנג שיאופינג בשנת 1976, החלה רפורמה כלכלית מהפכנית במדינה. התאריך הקובע הוא ה-18 בדצמבר 1978, היום שמצוין כתחילת עידן הפתיחות בכלכלה הסינית, ומאז ועד היום השינויים בה היו עצומים.

מאותו יום ב-1978 ועד 2004, הכלכלה הסינית צמחה פי 44! (במונחי המטבע המקומי יואן). מתחילת הרפורמה, קצב הגידול השנתי של הכלכלה הסינית עמד במשך שנים ארוכות על 10% לשנה ואף יותר. בשנת 1980, סין היתה הכלכלה השביעית בגודלה בעולם, כיום זוהי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם – רק ארה"ב גדולה ממנה.

תעשיית הרכב

השינוי הכלכלי העצום שהתחולל בסין השפיע על כל תחומי החיים בה. כוח הקנייה של האזרחים גדל, משקיעים מכל רחבי העולם הזרימו אליה מט"ח ויזמים מקומיים יחד עם חברות ענק גלובליות שזיהו את הפוטנציאל הקימו אלפי חברות חדשות.

עם העלייה ברמת החיים החלה לעלות גם רמת המינוע, שהייתה נמוכה מאוד. הדרישה לכלי רכב התגברה, ותעשיית הרכב הסינית גדלה יחד איתה יד ביד. כיום, שוק הרכב בסין הוא הגדול בעולם, עם כ-28 מיליון כלי רכב שנמכרו בשנת 2018, וגם תעשיית הרכב הסינית היא הגדולה בעולם עם כ-24 מיליון כלי רכב שיוצרו בשנה שחלפה.

עלייתו של הרכב החשמלי

הגידול במגמת האורבניזציה והעלייה ברמת המינוע בסין הביאו עימם לא רק דברים חיוביים, אלא גם בעיות, שהחמורה שבהן היא זיהום האוויר. רמות זיהום האוויר במטרופולינים הגדולים בסין הפכו בלתי נסבלות, ובממשל החליטו לעשות מעשה. החל משנת 2010 החלה סין לקדם באופן אגרסיבי ייצור ומכירה של כלי רכב חשמליים ונטולי זיהום. סובסידיות ממשלתיות, הקלות במתן רישיונות לכלי רכב חשמליים וקביעת יעדים לתחבורה נטולת זיהום הביאו לגידול עצום בייצור, ובמכירה של מכוניות חשמליות בסין.

סין מהווה כיום את השוק הגדול בעולם לכלי רכב חשמליים – את הבכורה היא לקחה מארצות הברית כבר בשנת 2015. בשנת 2018 נמכרו בסין קרוב ל-1.3 מיליון כלי רכב חשמליים, גידול של 62% ביחס לשנת 2017, ובמהלך הרבעון הראשון של 2019 נתח השוק של המכוניות החשמליות בסין הגיע ל-5.4%. הנתון הבא מדגים את עוצמתו של השוק לרכב חשמלי בסין – במהלך שנת 2018, 55% מהרכבים החשמליים שנמכרו בעולם נמכרו בסין.

 

 

הובלה עולמית ב-e-Mobility

הפריחה של הרכב החשמלי בסין היא לא פחות ממדהימה. בשנת 2011, שנה לאחר שהממשל החל לתמוך בתחום ההנעה החשמלית, נמכרו בסין קצת יותר מ-8,000 רכבים חשמליים ורכבי PHEV. בשנת 2014 הכמות הגיעה ל-75,000, ב-2015 נמכרו כבר 330,000 רכבים חשמליים, ובשנה שעברה (2018) כאמור יותר מ-1.2 מיליון.

חשוב להדגיש כי הפריחה הזו אינה תוצאה של ייבוא או רכישה של טכנולוגיות ממקורות חיצוניים. תעשיית הרכב הסינית, בה רשומים יותר ממאה יצרנים של רכבים חשמליים, מפתחת בעצמה את טכנולוגיות ההנעה ובמרבית המקרים גם הסוללות של אותם כלי רכב. כ-92% מהמכוניות החשמליות שנמכרות בסין גם מיוצרות בסין, ורק 8% מהן הן מתוצרת מותגים לא סיניים, נתון זה מבטא את כוחם ואת יכולותיהם הטוכנולוגיות של היצרנים הסינים.

לצד הגידול במכירות הרכב החשמלי, גם תשתית הטעינה בסין היא הגדולה והמפותחת בעולם. חברת החשמל הסינית State Grid שהיא הגדולה בעולם, הקימה חברה-בת שמטרתה לפרוס תשתיות טעינה. כיום כבר פרוסות ברחבי סין כ-300,000 תחנות טעינה, מרביתן בטכנולוגיית DC לטעינה מהירה.

 

גם בשוק הישראלי

מכל האמור לעיל ניתן להבין שסין היא מובילה עולמית בפיתוח, ייצור ומכירת מכוניות חשמליות. אין עוד מדינה בעולם שבה מוצע מספר כה גדול של דגמי חשמליים, שבה נמכרת כמות גדולה יורת של רכבים חשמליים או שבה מיוצרות יותר מכוניות חשמליות. לסינים יש גם ניסיון רב מאוד, הודות לפופולריות של הרכב החשמלי, בתפעול של רכבים חשמליים לאורך מיליוני קילומטרים ושנים ארוכות.

הסינים היו ראשונים, בוודאי מבחינת קנה מידה, לאמץ את ההנעה החשמלית, אבל כיום מגמה זו הולכת ומתפשטת בכל רחבי העולם. בעוד שעד עתה מרבית הייצור הסיני יועד לשוק המקומי, חברות סיניות מתחילות לייצא יותר ויותר דגמים חשמליים לעולם המערבי. ה"פלישה" הסינית לשוק הרכב העולמי התעכבה עד עכשיו בעיקר בגלל שהדגמים הסינים לא עמדו בתקני זיהום האוויר של האיחוד האירופי והסוכנות האמריקנית להגנה על הסביבה. רכבים חשמליים אינם פולטים מזהמים כלל, כך שחסם זה הוסר, ועתה הסינים מוכנים להציע את טכנולוגיות ההנעה החשמלית המתקדמות שלהם בכל העולם.

מותג MG למשל, השייך לענקית הרכב הסינית SAIC, נמכר בבריטניה מאז שנת 2011, ובמהלך השנה הקרובה (2019) ירחיב את פעילותו לשווקים נוספים  במערב אירופה, כאשר הדגם המוביל הוא רכב הפנאי החשמלי MG ZS EV, והססמה החדשה של המותג היא We're Back, and we're all electric.

דגם זה, שזכה לשבחים רבים במבחני דרכים שנערכו לו באירופה, יהיה זמין בקרוב גם בשוק הישראלי, וזוהי הזדמנות ראשונה של הלקוח הישראלי ליהנות מהטכנולוגיה, מהניסיון ומהעוצמה של תעשיית הרכב החשמלי הסינית שהיא המובילה בעולם.